Caballero español

20160411_171516 (2)tiny

Gisteren ben ik weer in het Centre Pompidou Málaga geweest. Vorige keer viel mijn oog op de hoepelende naakte vrouw van Sigalit Landau. Dit keer bleef ik hangen bij Caballero español van Eduardo Arroyo.

Het betreft een schilderij van een Spaanse gentleman die koket de ‘camera’ inkijkt en gekleed is in een zwierige strakke zwarte uitgaansjurk. Opvallend is dat de man lijkt op Freddy Mercury. Nog opvallender is het muiltje dat naast de man in een cirkel wordt gepresenteerd. Gaat deze man de schoen passen? Vindt hij zijn prins?

Het schilderij is gemaakt door Eduardo Arroyo, in 1937 geboren in Madrid en in 1958 naar Parijs gegaan als protest tegen het regime van Franco. In 1974 is hij formeel verbannen uit Spanje; 2 jaar later, na de dood van Franco, kreeg hij zijn paspoort terug. Het schilderij is in 1970 gemaakt. Op het kaartje naast het schilderij wordt uitgelegd dat de caballero español een voorstelling is van het Spaans toeristencliché als een travestiete flamenco-danser. Franco weet Spanje alleen als een toeristencliché te verkopen.

Tijdens de Spaanse burgeroorlog hebben Hitler-Duitsland en Italië Franco met oorlogsmaterieel geholpen aan de macht te komen en te blijven. In de tweede wereldoorlog heeft deze vriendschap zich doorgezet, zij het vanuit Franco op veel voorzichtigere voet, omdat hij het zich niet kon veroorloven nogmaals in een oorlog mee te vechten. Het heeft ertoe geleid dat de relatie tussen de rest van Europa en Spanje nog lange tijd zeer moeizaam is geweest. De economie van Spanje had zodoende eerst te lijden onder de Spaanse burgeroorlog, daarna onder de de tweede wereldoorlog en vervolgens onder de internationale moeizame relaties als gevolg van de tweede wereldoorlog. De gevolgen waren grote werkloosheid, grote armoede en veel hongerige mensen. Eind jaren vijftig probeerde Franco hier een ommezwaai in te maken en bevorderde hij een nieuwe economische tak: het buitenlands toerisme. In Benidorm groeiden de hoge flats als paddenstoelen uit de grond, de eerste bikini’s werden gesignaleerd en inderdaad Flamenco werd een toeristische attractie.

Arroyo schold Franco uit voor hoer en schilderde de Caballero español. Als Franco de Flamenco-hoer in het schilderij is, dan heeft hij zijn prins, het toerisme, gekregen. En dat groeit en groeit en groeit, zeker nu in andere landen in Europa het toerisme vanwege terroristische dreigingen (Turkije, Tunesië) of economische problemen  en politieke onzekerheid (Griekenland) afneemt. Ook in Spanje zijn er terroristische dreigingen die zelfs zo ver gaan dat de IS dreigt van Spanje opnieuw een islamitisch kalifaat te maken, zoals in de eeuwen 700-1500. Tot nu toe heeft het geen gevolgen voor het toerisme in Spanje. De Flamenco-shows draaien, de bikini’s zijn vervangen door topless en al weer vervangen door bikini’s, de tortilla wordt voorgebakken en in plastic verpakt naar het buitenland geëxporteerd  en Málaga probeert zich te profileren als culturele hoofdstad van Spanje om zo meer toeristen aan te trekken. De hoer en de prins zijn nog steeds innig getrouwd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.