Robledal: La Maroma en los Barracones

De Maroma is de top van de berg die je achter het huis ziet. Hij is 2065 meter hoog. Je kunt hem op meerdere manieren bereiken, onder andere vanaf de Robledal. Ze zeggen dat dat de makkelijkste manier is. Je wandelt dan vanaf 1100 meter omhoog.

Als het helder weer is, kun je vanaf de Maroma Marokko zien. Je kunt echter vanaf de Robledal ook andere wandelingen maken, onder andere naar de barakken van de Guardia Civil. Dat is minder inspannend en een mooie wandeling.
De eerste helft van de wandelingen is door een bosachtig gebied. Het gebied heet niet voor niets ‘Roble’, dat betekent ‘eik’. Later zie je meer pijnbomen.

Op deze wandelingen kun je geiten en steenbokken tegenkomen. Wij hebben alleen in de verte de geiten gezien en hun bellen gehoord en verder heel veel salamandertjes, vliegen en mieren.

La Maroma
De wandeling is redelijk aangegeven (zie ook de boekjes van de Wild Walks, de wandeling staat in meerdere boekjes beschreven). Er staan hier en daar bordjes met La Maroma, soms worden het paaltjes met wit en groen en andere keren kun je de steenmannen volgen. Helemaal aan het eind kun je rode pijlen volgen (beetje rechts aan houden, dat gaat vlakker). De wandeling duurt ongeveer tussen de 7 en 9 uur (afhankelijk van conditie en wandelervaring).

Na het eerste deel door het bos van eiken en pijnbomen (op een gegeven moment linksaf voor de Maroma, zie bordje), komen er 3 uitzichtpunten niet ver na elkaar. Bij de middelste staat een groot uitzichtbord (Valle del Temple). Je kijkt uit over het gebied ten noorden van de Axarquia (de vlakte van de Zaffaraya) en in de verte zie je de Mulhacen, de hoogste berg van de Sierra Nevada.

Kort daarna steek je op een rotsachtig gebied over. Het is goed begaanbaar. Je kunt daar goed de paaltjes volgen.
Daarna heb je korte ‘klim’ naar een boom toe en dan denk je dat je er bijna bent, maar … dat is niet zo. Je benadert de top met een boog om een moeilijk begaanbaar gebied heen (paaltjes).
Je steekt dan een rotsachtig gebied over dat niet prettig loopt. Hier kun je het beste de rode pijlen volgen die meer naar rechts gaan (die naar links vergen meer klauterwerk). Naar rechts komt er op een gegeven moment een pad. Je bent dan al op 2000 meter en hebt uitzichten over de Axarquia. Zo zie je Canillas de Aceituno, Vélez-Málaga en Torre del Mar. Je blijft het pad volgen tot de top. Je bent er, gefeliciteerd!!!

Los Barracones
Ook deze wandeling loop je vanaf het Robledal (zie Wild Walk, Series 2, Ten short walks, nr 138). Hij duurt ongeveer 2 a 3 uur. Je loopt vanaf 1110 meter naar 1310 meter.

Het eerste stukje is dezelfde wandeling als naar de Maroma. Waar je voor de Maroma naar links afslaat, ga je hier rechtdoor. Op een gegeven moment kom je dan bij ‘barakken’ (redelijke witte huisjes). Dit zijn barakken geweest van de Guardia Civil. Veel tegenstanders van Franco hielden zich op in deze bossen en de Guardia Civil had hier een ‘station’.

Nadat je bij de barakken bent geweest, loop je iets terug en zoek je aan je rechterhand een paadje dat is aangegeven met steenmannen. Je komt bij een stroompje dat je even volgt en dan ga je zigzaggend omhoog. Er ligt een paadje, maar wij konden het toen niet vinden en zagen het later pas. Blijf gewoon omhoog kijken en ga stijl omhoog. Als je bovenaan bent, ga je even linksaf en kom je bij een fantastisch uitzichtpunt waar je uitkijkt over de vlakte van de Zaffaraya en waar je kans hebt om de Mulhacen en de Sierra Nevada te zien. In de winter zie je hier ook veel sneeuw op de toppen, ook op de Maroma.
Na je boterhammetje opgepeuzeld te hebben hou je links aan en daal je af naar Robledal.

Aanraders:
• kijk goed wat het weer doet op de dag dat je wilt gaan (zowel wat betreft zon, regen, sneeuw)
• neem veel water en eten mee
• neem smeerspullen en een hoed mee

Hoe je bij Robledal komt:
De Robledal ligt ten Noorden van de Zaffaraya-pas. Je rijdt het stadje door en aan het eind ga je naar rechts. Bij een hele ruime bocht naar links met 2 restaurants, ga je een klein weggetje rechts in. Je volgt de bordjes La Maroma. Je kunt je auto onder de bomen parkeren.