Vóór het eten gaan we stevig wandelen

We hebben al eens gewezen op het heerlijke restaurant iets voorbij Frigiliana midden in de bergen, Restaurante El Acebuchal. Dit keer gaan we wandelen bij El Acebuchal. Begin op tijd met de wandeling en reserveer alvast een tafeltje bij het restaurant. Zorg dat je vóór 15.00 uur terug bij het restaurant bent, zodat de keuken niet dicht is. Het is een wandeling met weidse uitzichten, richting zee en over de bergen.

Omhoog ….

Het is een wandeling met weidse uitzichten, maar daar moet je wel wat voor doen. Klimmen dus. Wij zetten onze auto altijd bij het kapelletje. Daar start de wandeling. Je loopt de weg iets verder door totdat je na een paar minuten een pad naar rechts ziet, naar boven. Dat pak je en je houdt rechts aan en al snel weer links. Dit pad blijf je slingerend en wel en stevig stijgend volgen tot je boven bent op een plateautje. Daar heb je ongeveer een half uur voor nodig.

Nog een beetje omhoog, maar dan geleidelijk naar beneden

Je staat dan op de kam van de berg en ziet de zee, de begroeide bergen. Hier ga je weer naar rechts. Je komt langs een ruïnetje op een iets hoger stuk. Je blijft stijgen, maar geleidelijk. Je houdt rechts aan, tot je een scherpe bocht naar links maakt. Je hebt de berg dan aan je linkerhand. Je blijft het pad volgen totdat je weer op een klein plateautje komt waar je rechts aan houdt.

Hier dus het linker pad nemen.

Je loopt door tot aan een betonnen weg. Daar houd je eerst rechts aan en kiest op het kruispunt vervolgens het linker pad (het rechter pad – waar ook het bord privado of eigen weg bij staat – zou een verkort pad naar El Acebuchal zijn).

Door de rivierbedding geleidelijk naar beneden

Je loopt door tot je rechts van je de rivierbedding ziet. Je blijft doorlopen totdat je scherp rechtsaf kunt, de rivierbedding in. Toen wij dit deden was de rivier droog. De rivierbedding is een mooie tocht. Je loopt over grote stenen en tussen hoge bomen. Het is goed te doen. De rivier gaat geleidelijk naar beneden.

Zigzaggend door de rivierbedding naar El Acebuchal

Op een gegeven moment kom je uit de rivierbedding en je gaat links af en  al snel weer rechtsaf bij een klein paadje waar staat dat je er niet in mag (privado of eigen weg of zoiets). Hier ga je iets scherper naar beneden. Je zigzagt naar beneden en op een gegeven moment wordt dat vlak, maar blijf je sterk zigzaggen met hier en daar een afsteekje. Je ziet aan de rand van de bedding de verschillende lagen waaruit zo’n rivierbedding is opgebouwd. Steen op steen. Wel doen als je stil staat; ik deed het lopend en jawel … ik struikelde over een steen (niets aan over gehouden).

En dan opeens ben je weer bij de weg en loop je El Acebuchal in en … op naar het restaurant voor een koud pilsje en een heerlijke maaltijd met het overheerlijke zelfgebakken brood. Tegenwoordig staan naast de wild-gerechten ook vegetarische maaltijden op de kaart.

Foto: TripAdvisor

Info:

De wandeling is ongeveer 11 km en 4 uur lopen.

Deze wandeling komt van Wikiloc-wandeling: https://www.wikiloc.com/hiking-trails/el-acebuchal-43628264. Maar LET OP: je hebt in de bergen niet altijd bereik en bij ons was het de 1e keer mislukt om de wandeling ter plekke te gebruiken. De volgende keer hebben we ‘m toen thuis gedownload en opgeslagen. Wel handig om via Wikiloc de kaart van de wandeling te hebben.

Op Wikiloc lopen ze de wandeling andersom. Dan beginnen ze bij de rivierbedding. Het nadeel daarvan is dat je aan het eind heel steil naar beneden moet over een klein pad met veel losliggende stenen. En ik houd er meer van om de sterke stijging aan het begin te hebben.